Sport i fitness
Jaka dieta dla sportowca?

Ostatnimi czasy trudno nadążyć za nowymi trendami dietetycznymi, które panują w świecie sportowców zawodowych i amatorskich. Jedni uznają jedynie zdrowe odżywianie, inni twierdzą, że wystarczy liczyć kalorie, a jeszcze inni obalają tą tezę, wskazując na dużą wagę makroskładników. Dieta bezglutenowa, bez laktozy, a może bez węglowodanów? Teorii jest tyle, ile szkoleniowców. Nowe trendy wyznaczają właśnie trenerzy, prowadzący szkolenia. Nie podążaj za nimi ślepo. Poznaj plusy i minusy powyższych teorii żywienia.

dieta (sxc.hu)

dieta (sxc.hu)

Zacznijmy od zestawienia diety węglowodanowo-białkowo-tłuszczowej, czyli diety do niedawna uznawanej za najlepszą dla sportowców, z dietą białkowo-tłuszczową, która ostatnio wypiera poprzedni styl żywienia.

Jakie są argumenty zwolenników diety białkowo-tłuszczowej? Twierdzą oni, że pozbyli się wzdęć i cieszą się dobrym samopoczuciem i płaskim brzuchem. Podobno szybciej też widzą efekty w postaci wzrostu masy mięśniowej bez jednoczesnego nabierania tkanki tłuszczowej. Węglowodany, a szczególnie cukier  wini się za powodowanie chorób autoimmunologicznych, takich jak insulinoodporność czy cukrzyca. Dlatego też osoby, które węglowodany ograniczyły, czują się zdrowsze. Natomiast węglowodany spożywają jedynie na noc, co jest również wywrócenie do góry nogami wszystkich dotychczasowych wierzeń dietetycznych. Otóż węglowodany spożywane przed snem nie odkładają się w tkance tłuszczowej, a co więcej, pomagają zasnąć jak dziecko. Dzieje się tak po szybkim wyrzucie cukru do krwi i równie  szybkiej odpowiedzi insuliny, która ten cukier obniża, powodując senność.

Czy jednak warto wykluczać węglowodany z diety, ograniczając je jedynie do jednego posiłku? Uważam, że nie warto. Każda skrajność odbija się niekorzystnie na ludzkim organizmie, powodując w przyszłości kłopoty ze zdrowiem. Węglowodany, takie jak ryż, makaron, bogate w witaminy kasze, czy ziemniaki, odpowiadają za prawidłową pracę mózgu. Spożyte przed treningiem dają nam potrzebny  zastrzyk energii, natomiast jedzone po treningu w postaci owoców,  szybko uzupełniają stracony podczas wysiłku glikogen w mięśniach.

About the author

Related Post

1 komentarz

  1. Marek

    Na każdego działa co innego, sam nie mam zbyt dużych ilości węglowodanów w diecie a czuje się świetnie + widzę efekty swojego treningu

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *