Zdrowie i uroda
Jak przygotować organizm do ciąży?

Ciąża to czas radosny i pełen emocji. Kobiety zazwyczaj w ciąży czują się świetnie, co jest zasługą burzy hormonów, które maja przygotować do roli matki zarówno ich umysł jak i ciało. Jednak pomimo licznych zalet wynikających ze stanu błogosławionego, warto także wiedzieć, że ciąża jakkolwiek dobrze by nie przebiegała – jest dla organizmu sporym wyzwaniem. Aby więc ograniczyć do minimum skutki uboczne ciąży, warto zadbać o swoje zdrowie, zanim zaczniemy się starać o dziecko.

#1 Kondycja fizyczna

2

To kwestia kluczowa i często bagatelizowana przez przyszłe mamy. Utrzymanie ciała w dobrej kondycji fizycznej przed ciążą, to brak skutków ubocznych ciąży wynikających w przeciążenia nadmiarem kilogramów. A chodzi tutaj o bóle kręgosłupa, kolan, bioder. Potrafią one skutecznie uprzykrzyć życie, szczególnie w ostatnim trymestrze, kiedy dziecko najszybciej rośnie. Dlatego też planując ciążę, ćwiczmy regularnie, aby wzmocnić mięśnie brzucha i kręgosłupa.

#2 Dieta

Dobre nawyki żywieniowe to nie tylko utrzymanie prawidłowej wagi, ale także i zdrowie. Dostarczając organizmowi składników odżywczych nie będziemy mieć w ciąży problemów z anemią a co za tym idzie – nie będziemy musiały zażywać garści witamin. Właściwa dieta to także kontrola przybierania na wadze w ciąży, a co za tym idzie i mniejsze prawdopodobieństwo bólów kręgosłupa. No i oczywiście będzie mniej do zrzucenia po ciąży.

#3 Witaminy i kwas foliowy

3

Ginekolodzy coraz częściej podkreślają, że kwas foliowy powinno się zażywać już na kilka miesięcy przed potencjalnym poczęciem a nie dopiero wtedy, gdy dowiemy się o ciąży. Kwas foliowy jest najbardziej potrzebny właśnie w pierwszych tygodniach ciąży, kiedy zarodek jest najbardziej narażony na niebezpieczeństwo. Warto wiedzieć, że wady rozwojowe płodu kształtują się w pierwszym trymestrze ciąży a kwas foliowy odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu cewy nerwowej i serca. Chroni także przed poronieniem i umożliwia rozwój łożyska. Dlatego też kobieta powinna zażywać go już kilka miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę.

Ciąża to dla organizmu kobiety ogromne wyzwanie. Musi on wyżywić i utrzymać przy życiu dwie osoby, z czego jedną o wyjątkowo dużym zapotrzebowaniu. Zmienia się zarówno objętość krwi kobiety, jak i jej zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Warto więc odpowiednio przygotować organizm na nadchodzący wysiłek. Unikniemy w ten sposób niespodzianek, lepiej zniesiemy ciążę i szybciej dojdziemy do siebie po porodzie.

About the author

Related Post

1 komentarz

  1. Kamila

    Słyszałam o tym kwasie foliowym, że trzeba go wcześniej łykać. Wydaje się to logiczne, tylko że to trudne jak ciąża jest nieplanowana 😉

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *